۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۷۵۴۷۳۳
یادداشت؛

هنر انقلاب اسلامی و مشارکت هنرمندان مردمی

هنر انقلاب اسلامی و مشارکت هنرمندان مردمی
تصویر سازی از آینده انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کار مهمی است که فقط با زبان هنر قابل بیان است و موجب خروش انقلابی و حرکت در هسته‌های مردمی و آینده مطلوب انقلاب اسلامی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،در روز هنر انقلاب اسلامی؛ یعنی سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی، خوب است نگاهی به هنر انقلاب داشته باشیم؛ هنر بعد از انقلاب با مفاهیم بلند فکری و معرفتی گره خورده است و از این جهت اعتبار، آبرو، قدر و منزلت پیدا کرده است و در عین حال هنر به کمک تقویت تفکر انقلابی و ایجاد جریان اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و بسیاری از حرکت‌های مردمی را شکل می‌دهد.

شور و حرارت‌های اویل انقلاب در فضای هنری

اما با این وجود آن شور و حرارت‌های اویل انقلاب در فضای هنری که بچه‌های حوزه هنری در خاطر دارند در بخش‌های کم رنگ‌ها شده و برخی از بخش‌ها در همان مقدار سابق متوقف شده است و با توجه به نیاز‌ها و اقتضائات روز رشد چندانی نداشته است؛ این در حالی است که بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های معنوی انقلاب اسلامی که در طول ۴۵ سال گذشته رشد زیادی داشته را تنها و تنها به زبان هنر می‌توان بیان کرد، این سخن مقام معظم رهبری است؛ رهبر معظم انقلاب که انقلابی پرسابقه، نظریه پرداز انقلاب، هنرمند، هنرشناس و آگاه به مسائل هنری است این مسائل را متذکر شده اند.

هنر انقلاب اسلامی و مشارکت هنرمندان مردمی

ایشان با اشاره به بعضی از مسائل دفاع مقدس یا زندگی سرداران دفاع مقدس تاکید کردند که ظرافت‌های زیادی در این میان فقط با زبان هنر قابل بیان است و به هیچ زبان دیگری نمی‌توان بیان کرد؛ حالا این هنر شعر، فیلم سینمایی یا رمان باشد؛ ایشان در صحبت‌های سال ۱۴۰۱ فهرست موضوعاتی که می‌توان و شایسته است به زبان هنر بیان شود را مطرح کردند و در سال‌های متمادی و مناسبت‌های مختلف موضوعاتی را برای کار هنری معرفی کردند.

هنر انقلاب توانمند در بیان بسیاری از مسائل انقلاب اسلامی

از زندگی سرداران شهید تا شهدای واقعه هفتم تیر، هنر انقلاب توانمند در بیان بسیاری از مسائل انقلاب اسلامی است؛ اما متاسفانه خیلی از این مسائل همچنان روی زمین مانده است؛ چند مورد از آثار هنری از جمله فیلم و سریال، داستان، رمان، شعر و هنر‌های تجسمی با موضوعات و مفاهیم انقلاب اسلامی تولید شده است؟ چند درصد از نیاز‌های جمهوری اسلامی به زبان هنر تبدیل شده است؟ نمی‌شود گفت موضوع برای کار نداریم، حضرت آیت الله خامنه‌ای موضوعاتی را معرفی کردند و به میدان آمدند و تعیین تکلیف کردند؛ الحمدلله امروز نهضتی در حوزه ساخت یا تهیه زندگی سرداران دفاع مقدس به سبک فیلم سینمایی شروع شده است ولی بسیار کمتر از نیاز موجود است و در اندازه ارزش‌های انقلاب اسلامی ساخته نشده است.

سازمان‌های متعددی در عرصه هنر انقلاب یا دفاع مقدس مشغول به فعالیت هستند؛ سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، انجمن شاعران انقلاب اسلامی و مانند اینها.

دفاع مقدس؛ نگین انگشتری انقلاب اسلامی

اما نکته اول این است که همه انقلاب اسلامی؛ دفاع مقدس نیست گرچه دفاع مقدس نگین انگشتری انقلاب اسلامی است؛ ولی تجارب مبارزین انقلاب اسلامی در مبارزه با استبداد وابسته طاغوتی، شهدای هسته ای، شهدای عرصه رسانه، اندیشه‌های آینده پژوهانه و آینده نگرانه انقلاب اسلامی، سیاست ورزی و کنشگری‌های بین المللی در اندیشه انقلاب اسلامی و ... نیز مفاهیم و ارزش‌های اسلامی هستند که باید به زبان هنر تبدیل شوند.

تصویر سازی از آینده انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اصطلاحا ویژن سازی، کار مهمی است که فقط با زبان هنر قابل بیان است و در قلب و ذهن جامعه تثبیت و موجب خروش انقلابی و حرکت در هسته‌های مردمی آینده مطلوب انقلاب اسلامی خواهد شد.

هنر انقلاب اسلامی و مشارکت هنرمندان مردمی

مشکل دیگر این است که سازمان‌های متولی در اسم، شاید تعدادی به نظر بیایند؛ اما در عمل بسیار کم هستند و برای حل مشکل باید از قامت صف خارج شده و با بسیج اقشار؛ یعنی هنرمندان مردمی انقلابی به عنوان ستاد هماهنگ کننده، تقویت کننده و پشتیبانی کننده حرکت‌های مردمی در بیایند؛ به بیان واضح تر، مجموعه‌های فعال در عرصه هنر انقلاب امروز خودشان کار صف می‌کنند و این اشتباه است، باید آنها کار ستادی برای تبدیل هسته‌های هنری جامعه به فعالان هنری انقلاب اسلامی را انجام دهند.

مشکل بودجه‌های مشترک بین هنر و سایر بخش‌های فرهنگی

مشکل دیگر بودجه‌های مشترک بین هنر و سایر بخش‌های فرهنگی مانند ورزش است که باید از همدیگر تفکیک شوند تا مشخص شود که دقیقا هنر انقلاب چه مقدار بودجه در اختیار دارد و چه مقدار برای آن هزینه شده و می‌شود؛ چرا شرکت‌های دولتی برای هزینه در عرصه فرهنگی باید مختار باشند که بین ورزش، هنر انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی و فعالیت‌های هنری فاقد ارزش‌های ماهوی یکی را انتخاب کنند؛ باید هر شرکت و موسسه دولتی سهم خود را مشخصا در تقویت هنر انقلاب مشخص کند و بپردازد و این کار نیازمند تدبیری از سوی نهاد مجلس شورای اسلامی و پیگیری مجدانه در دولت جمهوری اسلامی است.

اما در نهایت امید ما برای شکوفای هنر انقلاب اسلامی و بیان ارزش‌های انقلاب به زبان هنر مانند سایر عرصه‌ها به کمک مردم است و این هنرمندان مردمی انقلابی هستند که می‌توانند بار بر زمین مانده هنر انقلاب را بردارند و از مجلس و دولت انتظار می‌رود که برای ایجاد جهش تولید در عرصه هنر انقلاب به پشتیبانی هسته‌های انقلابی همت گمارده و با حمایت جدی از هنرمندان انقلابی و ساماندهی فعالیت‌های آنها برخی از مشکلات موجود در عرصه انقلاب اسلامی را مرتفع کرده و موانع را از پیش پای مردم و هنرمندان انقلابی بردارند.

محمدحسین پیشاهنگ

ارسال نظرات