۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۴۸۴۰۹
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

قیام امام حسین ابعادی فرامذهبی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این‌که قیام امام حسین(ع) ابعاد فرامذهبی دارد، حق‌طلبی، آزادی‌خواهی، عزت‌طلبی و استقامت در مقابل دشمنان و صبر را مؤلفه‌های قرآنی قیام اباعبدالله(ع) برشمرد.
حجت الاسلام محمد صادق يوسفي مقدم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اهمیت بازشناسی قرآنی قیام عاشورا، گفت: امام حسین(ع) در قیام الهی خود به آیاتی از قرآن تمسک کردند، اگر این مبانی قرآنی به خوبی مورد توجه قرار گیرد میتوان گنجینه ارزشمندی از معارف راهبردی قرآن در زندگی را استخراج کرد.
قیام امام حسین(ع) ابعادی فرامذهبی دارد
وی افزود: قیام عاشورا مهم‌ترین قیامی است که در طول تاریخ بشریت به وجود آمده و الهام‌بخش‌ترین نهضت و حماسه آفرین برای همه انسانها است، نکته اصلی در این قیام آن است که این قیام، صرفا مختص به جوامع اسلامی نیست، امروز مردان و آزاد مردان در سراسر جهان وقتی می‌خواهند الگوی خود را انتخاب کنند، از امام حسین(ع) و قیام عاشورا الهام میگیرند و به جرأت میتوان گفت که این قیام ابعادی فرامذهبی دارد
حق‌طلبی؛ نخستین ارزش‌ قرآنی احیا شده در قیام عاشورا
این پژوهشگر و مفسر قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن میفرماید که ما قرآن را به حق بر تو(پیامبر) نازل کردیم پس خود قرآن کریم، حق الیقین است و هر معرفتی را که به بشر ارایه می‏دهد، حق است، یکی از مهمترین آموزههای قیام امام حسین(ع) حق‌طلبی است، امام در این قیام با صدای رسا فریاد برآوردند که چرا به حق عمل نمی‌شود، این شعار پیام بزرگی برای هر انسان آزاده‌ای است، یکی از ارزشهای احیا شده در قیام عاشورا که ارزشی قرآنی است، ارزش حق‌طلبی است.
وی خاطرنشان کرد: بالاتر از همه این مسایل آنکه امام حسین(ع) در عاشورا، همه یاران خود حتی فرزندانشان را از دست دادند و جمعی از زنان و کودکان آل الله به اسارت در میآیند ولی امام حسین(ع) در سختترین شرایط به امام سجاد(ع) که بیمار بودند، توصیه‌ای می‌کنند که اعجاب برانگیز است.
امام(ع) فرمودند که «یا بنی اصبر علی الحق و ان کان مرا؛ ای پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج‌آور باشد» وقتی در این شرایط حضرت توصیه به صبر و استقامت در راه حق میکنند، نقطه اوج، حق‌طلبی است که باید سرلوحه زندگی ما قرار گیرد.
عزت‌طلبی؛ دومین مؤلفه قرآنی قیام امام حسین(ع)
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم ابراز داشت: درس دیگری که از کربلا میتوان گرفت، عزت‌طلبی است، خداوند در قرآن کریم، بشریت را عزیز و کریم قرار داد و فرمود «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»، اساسا عزت از آن خداست و خود در قرآن فرموده است که «وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء»، پس خداوند متعال منشأ عزت است و آن چیزی که برای انسانها ارزش محسوب میشود، عزت‌مداری و پرهیز از ذلت است.
وی با بیان این‌که عزت مقابل ذلت است، گفت: ذلت یعنی تسلیم شدن در برابر قهر و غلبه انسانهای ستمگر، پس یکی از موضوعات مهمی که خداوند برای انسانها خواسته، عزت‌طلبی است که این مسأله در کربلا، در اوج خود قرار میگیرد، در جای جای این قیام این مسأ‌له را می‌توان مشاهده کرد، امام حسین(ع) میفرمایند «موتٌ فی عزِّ خیرٌ من حیاةٍ فی ذلٍّ» و از شعارهای مهم کربلا این بود که هیچ گاه دست ذلت به شما نخواهم داد و چون شما مثل بردگان فرار نخواهم کرد.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن افزود: امام در کربلا درس بزرگی به جامعه بشری دادند، اشعار بسیاری که به امام نسبت داده شده، همگی درس شرافت و عزت است، قیام حضرت منشأ عزت برای عالم است، عزتی که امروز برای مسلمان ایرانی در مقابل تمام استکبار عالم به وجود ‌آمده است به برکت قیام حضرت اباعبدالله(ع) است که آن عزت هم منشأ و مبنایی جز قرآن کریم ندارد.
آزادی‌خواهی؛ سومین مؤلفه قرآنی قیام اباعبدالله(ع)
وی تصریح کرد: نکته آموزنده قرآنی دیگری که اوج آن در کربلا متجلی شد آزادی‌خواهی است، آزادی‌خواهان عالم همگی آزادی‌خواهی را از قیام حضرت آموختند و حضرت بی‌شک و بیگمان، اسوه کاملی برای آزادی خواهان عالم است، اهداف رسالت و بعثت پیامبر(ص) نیز آزدی از یوق بردگی بندگان و شیاطین بود.
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به سخن خداوند که در قرآن کریم فرموده است «که پیامبر آمد برای این‌که سختیها و دشواریها و بندهای بردگی که بر دوش ملتها افکنده شده است را از آنها بردارد و آنها را در فضایی آزاد که خدای متعال برای آنها در نظر گرفته قرار دهد»، اظهار داشت: امام حسین(ع) هم در عاشورا در لحظات آخر وقتی که مشاهده می‌کنند که دشمن به سوی خیمههای حضرت حمله می‌کنند فرمودند «که اگر دین ندارید و از روز قیامت نمیترسید حداقل آزاده باشید» و این نگاه آزادمنشانه مهمترین شعار آزادگی برای بشریت است.
وی در ادامه افزود: حر بن یزید ریاحی با این‌که کار بسیار ناپسندی را که همان بستن راه بر کاروان آل الله بود را انجام داد ولی وقتی که به خدمت امام حسین(ع) آمد و عذر خواست، امام(ع) او را بخشید و فرمود که تو حر هستی همچنان که مادرت تو را حر نامید، امام با او از در تلافی وارد نشد، هدف حضرت انتقام‌جویی نبود هدف امام(ع)، آزاد کردن مردم از بند جهالت و گمراهی و هدایت آنها به بهشت برین بوده و هست.
این پژوهشگر قرآنی صبوری را یکی دیگر از نکات قرآنی  عنوان کرد که در جریان کربلا به شکلی درخشان رخنمایی میکند و اضافه کرد: قرآن ما را به صبر و تحمل و بردباری دعوت میکند که امام حسین(ع)، نقطه اوج صبر را در کربلا نشان دادند و فهماندند که صبوری به چه معناست،
وی گفت: صبر در قرآن به معنای استواری و استقامت است، خداوند بیان میدارند که شما که در مسیر خداحرکت میکنید، بدانید که سختیها و عذابهایی برشما وارد میشود پس سعی کنید بر اینها صبر کنید، در قرآن آمده است که «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ» که در اینجا حکایت از مفهوم صبر معنایی دارد.
استقامت در مقابل دشمنان و صبر؛ چهارمین مولفه قرآنی قیام اباعبدالله(ع)
حجت الاسلام یوسفی مقدم تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم بیان میدارند که «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ: در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى‏آیند و مى‏گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید».
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به یارانشان میفرماید که «صبراً بنی الکرام، فما الموت الا قنطرة ٌتعیرکم عن البأس والضرّا الی الجنان الواسعه و النعیم الدائمه» یعنی استقامت بر دشواریها و صبرکردن انسان را به عرش و جنت برین خواهد رساند و هر چیزی حتی مرگ نیز در این وصل انسان به مبدأ آفرینش و بهشت برین شیرین و گوارا خواهد بود، ایستادگی کردن در مقابل دشمنان خدا و صبر از نهضت حسینی به ما منتقل شده است.
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن در پایان ظهار داشت: آموزههای قیام امام حسین(ع) مبتنی بر مبانی قرآن کریم است و به جرأت میتوان عنوان کرد که آیات قرآن در صحنه کربلا مفهوم و معنای واقعی خود را پیدا کرده است. /907/د101/ی
ارسال نظرات